nuffx

Sunday 4 May 2014

PENGEDAR SHAKLEE KUALA LIPIS : ATASI MASALAH SEMBELIT ANAK ANDA

Kesian sangat kan kalau kanak-kanak sembelit. x sanggup tgk. Kalau anak-anak Awesomelybeauty sembelit kan masa berak meneran tu punya laaaa seksa sampai merah muka. Pastu nangis-nangis sebab sakit kot bontot dia kan. Bila dah siap tu kan nak basuh tengak kat diapers macam ada darah sikit huhu aduhai kesiannyaaa. Sebak hati ibu Awesomelybeauty tgk. Nak nangis rasa tau. Sobs.

Masalah kanak-kanak sembelit memang sokmo berlaku. Hari ini kami akan kongsikan beberapa tips bagi Kanak-kanak sembelit. Ibubapa yang mempunyai anak yang sembelit ini memang susah hati betul memikirkan apa yang nak dibuat kan. Kesian sangat bila tengok anak-anak meneran masa nak berak tu kan. (Maaf  ye kami gunakan perkataan berak berbanding buang air besar memandangkan itu istilah yang biasa kita faham dan mudah).


Kesian tau dia sembelit huhu sob sob sob
PUNCA SEMBELIT
  1. Kebiasaannya masalah sembelit berlaku pada bayi atau kanak-kanak yang mengambil susu formula bukan susu ibu. Jadi antara puncanya adalah:
  2. Susu yang tidak sesuai.Susu formula sukar dihadam dan diserap ke dalam usus.
  3. Memberi makanan pejal. Apabila usus anak belum cukup matang maka ia belum dapat memproses makanan pejal dengan baik
  4. Kurang pengambilan air. Apabila anak demam atau kurang minum air, dehidrasi membuatkan badan mereka memerlukan lebih air. Apabila kekurangan air, maka terjadilah masalah sembelit. 
  5. Kurang pengambilan makanan berserat.

TIPS KANAK-KANAK SEMBELIT
  1. Tukar kepada susu yang lebih sesuai. Sebaiknya dapatkan nasihat dari Doktor yang bertauliah
  2. Tingkatkan pengambilan air
  3. Beri makanan yang lembut pada anak. Jika anak masih berusia lebih 6 bulan, beri makanan separuh pejal seperti lobak yang dikisar. Ini akan menambah kandungan serat di dalam pemakanan mereka.
  4. Tingkatkan pengambilan serat dalam makanan. Pastikan ada buah dan sayuran dalam diet harian kanak-kanak. Selalu beri BUAH BETIK. Selain ianya tinggi serat, buah betik mengandungi bahan semulajadi yang dapat meransang pergerakan usus.
  5. Selalu bantu anak buat senaman. Baringkan bayi dengan kaki ke atas dan buat pergerakan seolah-olah sedang mengayuh basikal. Ini akan merangsang pergerakan najis dalam usus.
Alamak terliur plok Awesomelybeauty tengok betik ni hehe

PENGALAMAN

Kami sendiri mempunyai anak yang mengalami masalah ini. Nazril Harezz anak ketiga kami selalu sangat mengalami kesukaran masa nak berak ni. Allah. Masa umur tujuh bulan lagi susah sangat masa nak berak. Bila dia terasa nak berak tu, mulalah menangis. Terus dipeluknya kami. Dan masa tu habis basah berpeluh kepala dan badannya. Beria sangat menerannya. Memang kita pun rasa nak nangis tengok dia. Sampai berak tu jadi sesuatu yang menakutkan dan menimbulkan fobia pada dia.

uhuhuhuuu tengok tu kesiannya sampai nangis-nangis dia nak berak alahai sedihhhh sobss

MEAL SHAKES SHAKLEE ATASI MASALAH SEMBELIT

Disebabkan tak tahan melihat anak sembelit, maka kami mencuba Mealshakes ni. Apa yang membuatkan kami yakin adalah kandungannya yang mengandungi Dietary Fibre  3.0g/serving
Menurut perunding diet klinikal, Tan Yen Seng, serat tidak larut air membantu mencegah sembelit dan melancarkan pembuangan najis manakala serat yang larut dalam air pula boleh mengurangkan paras gula dan kolesterol dalam darah. Setiap tumbuh-tumbuhan mempunyai kedua-dua jenis serat ini pada nisbah berbeza.
Serat tidak larut air memberi jisim kepada najis, untuk membolehkan najis dikeluarkan dengan lebih mudah. Najis kita menjadi ‘besar dan lembut’ kerana mengandungi pelbagai jenis serat tumbuh-tumbuhan yang menyerap banyak air. Dengan itu kurang tekanan diperlukan untuk mengeluarkan najis daripada usus besar.


“Berapa banyak serat yang kita perlukan? Setiap hari kita memerlukan 20 hingga 35 gram serat sehari. Untuk kanak-kanak (tiga hingga 18 tahun) keperluan serat harian mereka berbeza dan cara kiraannya ialah mencampurkan umur dengan lima. Contohnya anak anda berumur lima tahun, jumlah serat diperlukannya ialah 5 (umur) + 5 bersamaan 10 gram serat.
sumber: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Sumberutamaserat//Article/article_print
Alhamdulillah kami konsisten memasukkan Mealshakes Shaklee ke dalam susu anak. Hanya satu sudu kecil setiap hari. Satu tin Mealshakes Shaklee bertahan sehingga lebih kurang 4 bulan. Berapa lama nak nampak kesannya? Bergantung sebenarnya, tak ada jawapan yang tepat. Tetapi berdasarkan pengalaman kami, lebih kurang seminggu macam tu dah nampak anak mudah membuang. Tak lagi meneran. Najisnya pun lembut, tak lagi seketul keras macam dulu.

Meal Shakes ni best sangat tau, bau pun sangat harum. Anak-anak pasti suka.

Mealshakes selamat untuk kanak-kanak berumur setahun dan keatas. Dapatkan panduan pengambilan yang tepat dengan konsultan Shaklee anda.

Untuk tips percuma dan konsultasi serta HARGA ISTIMEWA* anda boleh hubungi kami. Kami adalah pengedar sah Shaklee bagi kawasan Raub, Benta dan Kuala Lipis, Pahang.

Anda juga boleh hubungi kami di :


Instagram : @awesomelybeauty
Blog : awesomelybeauty.blogspot.com
Fb Page : What Woman's Want
Sms/whatsapp : 017-3589005
COD sekitar kawasan Raub, Benta dan Kuala Lipis, Pahang.

No comments :

Post a Comment