nuffx

Wednesday 7 May 2014

PENGEDAR SHAKLEE KUALA LIPIS : PANAU - PETUA DAN CARA MERAWATNYA





Anak sulong saya, Husna pernah kena panau, kat muka pulak tu. Kesian sangat. Panau ni sebenarnya penyakit kulit kan. Tak pasti dari mana dan bagaimana dia dapat panau tu. Haish.

PUNCA PANAU

Panau adalah jangkitan yang kerap berlaku pada lapisan luar kulit disebabkan oleh kulat jenis Malassezia. Kulat ini biasanya ditemui pada bahagian kulit di mana terdapat banyak penghasilan sebum (minyak) seperti bahagian dada, belakang badan, muka, dan kulit kepala. Kulat jenis Malassezia ini adalah sebahagian daripada flora kulit yang normal dan menyebabkan jangkitan dalam keadaan-keadaan tertentu.
Malassezia bukan sahaja menjangkiti manusia, tapi juga menjangkiti haiwan!

Ini rupa kulat Malassezia!

BAGAIMANAKAN RUPA PENYAKIT PANAU?

Pesakit panau biasanya akan mempunyai tompokan putih pucat (putih, merah jambu) atau gelap (perang, hitam) denganpermukaan yang berdebu halus seakan kertas pasir gitu. Tompok-tompok berbentuk bulat atau bujur dan kadang-kadang bercantum menyebabkan permukaan terlibat menjadi besar dan lebih luas. Sesetengah pesakit akan berasa gatal dan pastilah merasa tidak selesa dengan tompokan tersebut. Apatah lagi jika ianya pada kawasan muka.

Panau di perut menyebabkan rasa gatal-gatal dan miang.

Panau di muka boleh menyebabkan rasa rendah diri menghadapi masyarakat.


SIAPA YANG BIASANYA MENDAPAT PANAU?

Panau boleh berlaku pada semua peringkat umur. Walaubagaimanapun ianya lebih kerap berlaku di kalangan remaja dan belia. Pesakit yang kekurangan zat makanan atau mengambil ubat-ubatan seperti stereoid sistemik dan immunosuppressant kerap mendapat panau. Begitu juga dengan pesakit hyperhidrosis atau peluh yang berlebihan.

BAGAIMANA MERAWAT PANAU?

Selain dari ke klinik berjumpa doktor. Saya ingin mencadangkan anda mengambil supplement yang boleh membantu anda merawat masalah panau ini iaitu Garlic.

Garlic ini merupakan antibiotik semulajadi. Jadi jangan lah ragu-ragu. Amalkan pengambilan Garlic bagi merawat panau yang disebabkan oleh kulat tersebut. Selain ditelan, anda juga boleh menghancurkan tablet Garlic ini bersama dengan air lalu disapu pada mana-mana bahagian badan yang terdapat panau.

Garlic, antibiotik semulajadi dari Shaklee!

Selain daripada Garlic, saya juga mencadangkan anda mengamalkan pengambilan Vitamin C Shaklee. Ini bertujuan untuk meransang penghasilan Kolagen pada kulit di samping untuk menguatkan sistem imun dan juga sebagai antioksidan.

Sustained Release Vitamin C Plus Shaklee!

Ada juga petua orang-orang tua mengatakan panau boleh dihilangkan dengan menyapu kawasan terkena panau dengan bawang putih. Anda boleh cuba. Tetapi pengambilan supplement untuk rawatan secara dalaman juga sangatlah penting.

PANAU AKAN BERULANG?

Kadar penyakit panau ini akan berulang semula ialan 60%. Jadi anda perlulah mempunyai antibodi yang kuat untuk melawan penyakit panau ini daripada berulang. Untuk menguatkan antibodi, anda boleh cuba Nutriferon Shaklee.

Jika terdapat sebarang pertanyaan tentang supplement Shaklee, anda boleh berjumpa dengan saya di kawasan sekitar Raub, Benta dan Kuala Lipis, Pahang.

Selain daripada itu, saya juga membuat perkhidmatan delivery menggunakan poslaju ke seluruh Malaysia.

Anda juga boleh menghubungi kami di :

Instagram : @awesomelybeauty
Blog : awesomelybeauty.blogspot.com
Fb page : What Woman's Want
Sms/whatsapp : 017-3589005
COD sekitar Raub, Benta dan Kuala Lipis, Pahang


No comments :

Post a Comment