nuffx

Friday 24 October 2014

SAKIT OTOT DAN KECEDERAAN OTOT, SHAKLEE ADA PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua...

Pernah tak antara kita yang tiba-tiba merasakan sakit otot terutama di pundak dan punggung, pinggang, lutut, tapak kaki, leher, bahu, siku, kaki atau lutut? Sakit otot atau sakit sendi ini tidak mengira umur dan ianya terjadi menandakan kecelaruan fizikal, mental atau disebabkan oleh penyakit. Kebiasaannya, sakit otot ini akan menganggu rutin seharian kita. Tahukah anda sakit otot ini menandakan bahawa tubuh sudah terlalu letih dan perlu istirehat serta bantuan suplemen tambahan.

Antara sebab sakit otot :

Pakar sakit otot mengatakan yang sakit otot ini bukan hanya disebabkan oleh aktiviti yang berat, tetapi ada beberapa lagi penyebab sakit bahagian otot-otot kita. Antaranya ialah :

1. Duduk lama dalam kenderaan semasa kesesakan jalan

2. Duduk lama di depan komputer

3. Berdiri terlalu lama

4. Menggunakan kasut tumi tinggi dalam waktu yang lama.


Bersenam dengan cara yang salah juga boleh menyebabkan sakit otot.

Nyeri atau sakitnya otot juga menyerang pada bahagian tubuh seperti pada leher, bahu, siku, pinggang dan lutut. Rasa ngilu pada otot terjadi kerana gerakan berlebihan atau tidak seimbang,otot sangat kurang berehat dan pergerakan tubuh yang terbatas, sehingga mengakibatkan “otot mengejang” setelah bekerja dalam waktu lama tanpa henti.

Anda juga perlu tahu perbezaan diantara "kesakitan otot" dan "pegal" :

1. Rasa Pegal (Sakit) : timbul kerana pengeluaran lactic asid 

Pengeluaran asam laktat (lactic acid) terjadi ketika tubuh memerlukan tenaga tetapi tidak memiliki oksigen yang cukup untuk menghasilkan tenaga secara aerobik. 

2. Kesakitan otot : berlaku kerana pada otot-otot tertentu sahaja dan penyebabnya lebih jelas , seperti kerana gerakan statik , atau kerana trauma.

Sakit otot jika dibiarkan akan memberi kesan buruk kepada badan.

Kesakitan otot yang datang dan pergi, sebenarnya sukar untuk kita mengabaikannya kerana memang terkadang boleh mengganggu aktiviti harian kita dan kesakitan yang teruk boleh menyebabkan kita sukar untuk bergerak . Walaupun begitu, jangan terburu - buru dalam mengambil ubat penahan sakit otot dan pegal.

Adalah lebih baik ditangani sendiri supaya boleh sembuh dengan berehat yang cukup dan jika mahukan juga ubat, boleh ambil suplemen semulajadi atau disapu dengan krim padas dan urut dengan lembut. 

Antara produk Shaklee yang boleh membantu melegakan sakit otot anda ialah seperti di bawah :

Amalkan 4 supplemen ini untuk kesihatan otot anda.


Antara rawatan yang boleh anda lakukan sendiri dirumah ialah anda boleh mandi air panas, menampal koyok hangat kerana hal tersebut boleh mengurangkan gejala otot sakit dan radang. 

Cara lain untuk mengurangkan atau mencegah kesakitan otot dan sendi adalah dengan melakukan latihan regangan setiap hari . Hal ini boleh menjaga kecergasan tubuh juga berkesan untuk melancarkan peredaran darah dan menguatkan otot . Jika beberapa perkara di atas sakit/nyeri otot dan sendi tidak hilang , sebaiknya rujuk ke doktor berdekatan untuk mengetahui penyebabnya.

Untuk mendapatkan supplemen Shaklee, atau berminat untuk menjadi ahli dan menjana pendapatan dari rumah, boleh hubungi kami di :

017-3589005 / 010-4647478 (Niki Shaklee)
E-mail : niksurina2013@gmail.com

Kami merupakan Pengedar Shaklee Kuala Lipis, Pengedar Shaklee Benta dan Pengedar Shaklee Raub, Pahang.
COD ke kawasan sekitar tanpa sebarang caj tambahan.
Pos ke seluruh Malaysia dan Brunei.

Love and hug,
Awesomelybeauty

No comments :

Post a Comment