nuffx

Sunday 15 June 2014

CIRI-CIRI SOYA YANG SELAMAT

Assalamualaikum,
Selamat sejahtera semua,

Hari ni nak cerita tentang soya lagi. Peminat soya la katakan. Bila orang cerita itu ini tentang soya mesti la kita nak kaji dan kaji dan kaji. Kenapa la soya ni kontroversi sangat. Hehe.

Sebenarnya soya ni ada macam-macam jenis tau. Ada yang dalam bentuk serbuk, ada yang di pek dalam kotak dan sebagainya. Selama ini adakah anda pernah ambil tahu tentang soya yang anda beli setiap hari? Mengambil tahu samada soya itu selamat ataupun tidak?

FAQ TENTANG SOYA YANG SELAMAT

  • ditanam secara organik?
  • tidak menjalani proses genetik? (bukan GMO)?
  • mengandungi 9 asid amino penting?
  • dalam proses pembuatan untuk menghasilkan soya yang mengasingkan, kepingan soya dihancurkan dan dibasuh dengan air, bukan alkohol?
  • bahan anti-thyroid / anti-pertumbuhan disingkirkan?
  • diproses tanpa haba?
  • ditambah dengan kalsium? Ketika minyak dikeluarkan, ia menjadi makanan berasid - dineutralkan bila kalsium ditambah?

Sekiranya anda mendapati semuanya atau kebanyakannya TIDAK, maka inilah masanya untuk anda mendapatkan minuman soya yang terjamin dengan ciri-ciri di atas.


JOM PILIH SOYA YANG SELAMAT 
  • kacang soya tidak organik - menggunakan bahan kimia, pestisid, dan sebagainya) - mengandungi khasiat yang rendah tapi tinggi nitrat. Kandungan nitrat yang tinggi membawa risiko kanser.
  • kacang soya GMO - lebih murah untuk menghasilkannya, dan lebih berisiko kepada kesihatan pengguna kerana ia menghasilkan toksin.
  • asid amino - adalah penting untuk proses penghasilan hormon, antibodi dan enzim. Kekurangan asid amino perlu ini menjadikan tubuh kita kurang berkesan untuk menjalankan proses-proses penting dalam tubuh.
  • kacang soya diproses dengan alkohol - mengurangkan kadar isoflavone hingga 88%! Isoflavone adalah bahan yang mengurangkan risiko kanser. Ia juga penting dalam tindakan hormon dan jisim tulang.
  • bahan anti tiroid dan anti pertumbuhan - menyebabkan fungsi tubuh terganggu dan meningkatkan risiko kanser.
  • kacang soya yang dipanaskan - merosakkan kandungan proteinnya. Jadi meminum soya ini adalah sia-sia sahaja kerana proteinnya sudah rosak.
  • kacang soya yang diproses (dibuang minyaknya) - menjadi berasid. Kalsium yag ditambahkan akan menjadikannya neutral semula.

Sanggupkah anda merisikokan diri dengan mengambil langkah yang tidak selamat, sedangkan niat asal anda mengambil soya sebenarnya untuk menjaga kesihatan? 

Mungkin anda ada pernah membaca tentang risiko penyakit kanser yang disebabkan oleh soya? Sebagaimana yang digembar-gemburkan di sana sini kan?

Jadi saya nasihatkan supaya anda mengambil soya yang berkualiti dan selamat. 
ENERGIZING SOY PROTEIN SHAKLEE! Soya yang dijamin selamat dari proses penanaman hingga lah pembungkusan. Kualiti terjamin dan sangat diambil berat. 

ESP Shaklee ini juga sangat bagus untuk untuk penyusuan susu ibu (milk booster) terbaik setakat ini!





Untuk mendapatkan sebarang produk Shaklee, anda boleh menghubungi kami. Kami adalah Pengedar Shaklee Kuala Lipis, Pengedar Shaklee Raub, Pengedar Shaklee Benta, Pahang. Kami juga mem punyai pengedar Shaklee di seluruh Malaysia yang boleh membuat penghantaran ke pintu rumah anda.

Kami juga membuat penghantaran ke seluruh Malaysia dan Brunei menggunakan Poslaju, Gdex ataupun Citylink.

Anda juga boleh menghubungi kami di :

Instagram : @awesomelybeauty
Blog : awesomelybeauty.blogspot.com
Fb page : What Woman's Want
Call/ sms/ whatsapp : 017-3589005 / 010-4647478


No comments :

Post a Comment